Hudbou k lepšiemu zdraviu a spánku

Dominika Gáborová | 2017-04-26 18:39:25

Myslím, že každý z nás už zažil ten stav, kedy sme úplne bez nálady a máme pocit, že sme dosiahli úplného dna, samozrejme, česť výnimkám. Nájdu sa aj ľudia, ktorí takéto stavy zažívajú každý deň a vyústilo to u nich až do hlbokej depresie, pocitov úzkosti a majú problém zvládať svoj každodenný život. 

Existuje však riešenie, niežeby to bolo tajomstvo, je to hudba. Vedci z Semmelweislskej Univerzity v Budapešti zistili, že nepomáha len pri problémami s depresiou, ale aj pri ťažkostiach s krvným tlakom a únavou. Znižuje tiež činnosť sympatikusu. Sympatikus je súčasťou centrálnej nervovej sústavy a má za následok rozširovanie zreníc, ochabnutie priedušiek, žalúdka a čriev. Okrem toho aj zvýšenie krvného tlaku, zrýchlenie činnosti srdca, vylučovanie potu a zvyšovanie teploty tela človeka. Hudba tiež pomáha pri udržaní správnej srdcovej frekvencie a frekvencie dýchanie.

Vedci z Budapešti v roku 2006 spravili výskum, v ktorom 94 ľuďom, z toho 73 ženám a 21 mužom od 19 do 28 rokov dali rôzne úlohy, ktoré majú splniť pred spaním počas 3 týždňov. Jednou z podmienok tiež bolo,aby mali tzv. „poor sleep“ podľa PSQI dotazníka (Pittsburgh Sleep Quality Index). PSQI dotazník sa v praxi používa pre určenie kvality spánku za posledný 1 mesiac. Týchto 94 ľudí si následne rozdelili do 3 skupín.

Prvou skupinou boli ľudia, čo počúvali audioknihu 45 minút pred spaním. Boli to rôzne krátke príbehy, samozrejme v maďarčine. Účastníci si mohli vybrať z pomedzi dokopy až 11 hodín príbehov. Druhou skupinou boli ľudia, ktorí počúvali, rovnako 45 minút pred spaním, klasickú hudbu. Je treba podotknúť, že sa všetkým páčila. Tretia skupina nemala povinné žiadne špeciálne cvičenia, vedci len skúmali ich spánok.

Zistilo sa, že aj počúvanie hudby alebo audioknihy pred spaním zlepšujú jeho kvalitu. Pri hudbe je to asi dvakrát viac a navyše pozitívne vplýva aj na duševné a iné problémy uvedené na začiatku článku. Zoberme si napríklad činnosť srdca. V roku 1999 pán Reinhardt dokázal účinok hudby v spojitosti s frekvenciou srdca. Išlo o to, že monitorovaný človek počúval hudbu s tempom 42 až 48 úderov za minútu asi 30 minút. Počas tohoto času sa frekvencia/tep srdca takmer presne synchronizoval s touto hudbou.

doi: 10.1111/j.1365-2648.2008.04602.x


Sledujte nás na Facebooku